آخرین اخبار
کد مطلب: 125165
گزارش از اظهارات روحاني در دفاع از وزراي پيشنهادي؛
رئيس جمهور در دفاع از وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم چه گفت؟
تاریخ انتشار : 1396/05/24 13:22:06
نمایش : 3304
رئيس‌جمهور در سخناني ضمن معرفي کابينه دوازدهم به سوابق وزراي پيشنهادي اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حجت الاسلام حسن روحاني که صبح امروز براي دفاع از کابينه دوازدهم به مجلس شوراي اسلامي رفته است بعد از اعلام برنامه هاي دولت در حوزه هاي سياست داخلي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياست خارجي در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله معرفي کابينه دوازدهم به مجلس پرداخت و گفت: براي تشکيل کابينه دوازدهم با توجه به رويکردها و برنامه ها پس از ارزيابي و در نظر گرفتن کارآمدي، ۱۷ نفر از مديران ارشد کشور را براي تصدي امور به مجلس معرفي کردم. من به توانايي هاي آنها اعتماد دارم.

وي با اشاره به مطالبي که در فضاي مجازي پيرامون معرفي کابينه ها و فشار بر رئيس جمهور براي انتخاب وزرا مطرح مي شود اظهار داشت: در معرفي کابينه دوازدهم تحت تاثير و فشار از سوي هيچ حزب و جرياني نبوده ام و شايعاتي که در مورد قرارگرفتن ليست در اختيار رهبري و نظر دادن ايشان مطرح مي شود صحيح نيست البته من همه مسائل مهم را با ايشان مطرح مي کنم اما معرفي وزرا کاملاً در چارچوب قانون اساسي صورت گرفته است.

روحاني درباره وزير پيشنهادي علوم در کابينه دوازدهم ادامه داد: به دنبال اين بوديم که همه وزرا را همزمان به مجلس معرفي کنيم اما به دلايلي اين مهم انجام نشد ولي در فرصت قانوني وزير علوم را نيز به مجلس معرفي خواهيم کرد.

دفاع از بطحائي

روحاني با تقدير از خدمات دانش آشتياني در دوران تصدي وزارت آموزش و پرورش، گفت: براي اين وزارت خانه آقاي سيد محمد بطحايي در نظر گرفته شده است که سابقه بسيار طولاني در اين وزارت خانه دارند. رشد سازماني وي در اين وزارت خانه بوده است. در تدوين سند تحول بنيادين شرکت داشته و اخيرا رئيس مرکز ملي نظارت راهبردي سازمان برنامه و بودجه بوده است.

روحاني مهمترين و بزرگترين وزارتخانه را وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اظهار داشت: هرچه در اين وزارت خانه سرمايه گذاري شود آينده بهتري براي فرزندان و کشورمان رقم خواهد خورد. براي اين وزارت خانه سفارش جدي مي کنم چرا که مي خواهم وزير آموزش پرورش بسيار قوي و با حمايت شما نمايندگان در اين کار بسيار سخت و پيچيده بار اين مسئوليت را بر دوش بگيرد.

وي افزود: ايشان برنامه هاي دقيقي از جمله تقويت زيربناهاي فکري براي زندگي اخلاقي و دين مداري و تقويت هويت ايراني اسلامي دانش آموزان، تربيت انسان اي خلاق، توانمندسازي دانش آموزان از نظر جسمي و روحي دارند.

رئيس جمهور گفت: ما براي جامعه پيچيده آينده نيازمند دانش آموزاني هستيم که جامعه را بشناسند و بتوانند از هويت خود دفاع کنند و محفوظات تحويل آنها ندهيم که بعد از طي دوران سربازي نيمي از آنها را فراموش کنند.

دفاع از جهرمي

روحاني در دفاع از گزينه پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با تقدير از زحمات واعظي در دوران تصدي اين وزارتخانه، يادآور شد: آقاي واعظي کار بسيار بزرگي را در زمينه دولت الکترونيک، زيرساخت هاي ارتباطات و شبکه ملي اطلاعات انجام دادند.

وي افزود: در اين وزارتخانه براي اولين بار جوانگرايي را تجربه مي کنيم و به همه وزرا کتبا ابلاغ خواهم کرد که در سمت هاي بالا از نيروهاي جوان و از زنان استفاده کنند.
رئيس جمهور تاکيد کرد: بعد از ۴۰ سال بعد از انقلاب اين يکي از وظايف قانوني است که در سمت هاي مديريتي و مديريت ارشد کشوري از جوانان نخبه با انگيزه و جوانان استفاده کنند البته بايد زمينه براي رشد آنها فراهم شود.

روحاني با بيان اينکه بسيار علاقه مند بودم در دولت دوازدهم سه زن را بعنوان وزير معرفي کنم، اظهار داشت: افرادي نيز در نظر گرفته شده بود اما بدليل برخي مسائل اين موضوع محقق نشد اما انشالله در فرصت هاي بعد اين کمبود جبران خواهد شد و اولين جبران آن استفاده از زنان در سمت هاي معاون وزير و مديرکل ها خواهد بود.

رئيس جمهور با بيان اينکه جهرمي از جمله افرادي است که هم متولد و هم پرورش يافته بعد از انقلاب است، ادامه داد: آشنايي من با جهرمي در شوراي عالي فضاي مجازي بود و از تسلط او بر مسئله ارتباطات و فضاي مجازي مطلع هستم.

وي افزود: فضاي مجازي را نمي توان قفل زد. اين قفل را روحاني باز نکرده است اين قفل را مردم باز کرده اند. اگر حواسمان جمع نباشد و دقت هاي لازم را انجام ندهيم مي تواند نتيجه معکوس دهد. با هماهنگي همه قوا بايد شرايط را براي استفاده صحيح از اين فضا به وجود بياوريم که آقاي جهرمي اين توانمندي را دارد.

رئيس جمهور با بيان اينکه از جهرمي راه اندازي سريعتر شبکه ملي اطلاعات را خواستارم، گفت: اولين درخواست من از ايشان اشتغال و ايجاد سالانه ۳۰۰ هزار شغل در حوزه فضاي مجازي است.

دفاع از علوي

رئيس جمهور در دفاع از وزير پيشنهادي اطلاعات با بيان اينکه  سابقه آشنايي من با حجت الاسلام علوي به ادوار مجلس شوراي اسلامي بازميگردد، گفت: کار وزارت اطلاعات کار سنگيني است چرا که از طرفي ميخواهيم اين امنيت را برقرار کنيم و از طرفي ميخواهيم آرامش براي مردم ايجاد کنيم. نحوه ايجاد امنيت اگر با دقت لازم نباشد به آرامش لطمه خواهد زد.

وي افزود: وزارت اطلاعات مي تواند با رعايت کامل حقوق اساسي که در قانون اساسي آمده، با رعايت حقوق شهروندي، با احترام به مردم و برخوردهاي ضروري و حداقلي امنيت را ايجاد کند.

روحاني با بيان اينکه وزارت اطلاعات در برابر تروريسم بسيار خوب عمل کرده است، گفت: اخلاق و رفتار وزارت اطلاعات در برابر جرائم به نسبت گذشته بسيار بهبود يافته اما هنوز از رفتار مامورين در برابر جرائم رضايت کامل را ندارم و از آقاي علوي مي خواهم که در دولت دوازدهم اين مورد را بهبود ببخشد.

وي تاکيد کرد: دستگاه هاي اطلاعات ديگر بايد خودشان را با وزارت اطلاعات هماهنگ کند و وزير اطلاعات بعنوان رئيس شوراي هماهنگي اطلاعات بايد اين موضوع را ساماندهي کنند.

رئيس جمهور ادامه داد: اجراي مر قانون اساسي، رعايت حقوق شهروندي، برخورد قاطعانه تر با گروه هاي تروريستي، نقش آفريني در امنيت اقتصادي، مبارزه با فساد و تضمين نقش آفريني قوميت ها و اقليت ها از وزارت اطلاعات مورد انتظار است.

دفاع از آوايي

در ادامه روحاني با اشاره به معرفي عليرضا آوايي به عنوان وزير پيشنهادي دادگستري گفت: در دولت يازدهم حجت الاسلام پورمحمدي وزير دادگستري بود که همکاري ما با وي در بخش هاي مختلف از جمله قوه قضائيه بود.

وي افزود: پورمحمدي در دولت يازدهم هم بسيار فعال بود و در تنظيم روابط قوه مجريه و قوه قضائيه نيز تلاش مي کرد. حالا شما ببينيد اگر کار نمي کرد وضع چگونه بود؟ اين همه کار کرد باز روابط ما مشکل داشت.

رئيس جمهور تصريح کرد: براي معرفي وزير دادگستري بين رئيس جمهور و رئيس قوه قضائيه توافقاتي لازم است، رئيس قوه قضائيه افرادي را معرفي مي کند و رئيس جمهور انتخاب مي کند، اما در اين مورد ما با رئيس قوه قضائيه به صورت حضوري صحبت و توافق کرديم که در نهايت آقاي آوايي به عنوان شخصيت شناخته شده معرفي شد.

روحاني گفت: وزير پيشنهادي دادگستري با مسئوليت دادستاني در شهرهاي مختلف در اوايل انقلاب کار خود را آغاز کرد و در آخر مسئوليت خود رئيس دادگستري تهران بود و ما هر چه از وي شنيديم حالت اعتدال داشت.

وي تصريح کرد: در حال حاضر رابطه ما با قوه قضائيه خوب است، حالا چشم نزنيد؛ ولي بايد وزير پيشنهادي اين رابطه را بهتر کند، چون يکي از وظايف وزير دادگستري تنظيم رابطه دو قوه است.

رئيس جمهور گفت: مسئله حقوق بشر، حقوق شهروندي، مبارزه با فساد، سامان دادن تعزيرات و مسائل حقوقي و قضايي ايرانيان خارج از کشور براي ما مهم است که وزير دادگستري بايد آن را دنبال کند.

دفاع از ظريف

رئيس جمهور در دفاع از محمدجواد ظريف وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه گفت: همگان آقاي ظريف را به تقوا، پاکدامني و پرکار بودن در حوزه سياست خارجي مي شناسند. صبر ايشان در مذاکرات طولاني با غربي قابل توجه بود. کار بسيار بزرگي براي کشور کردند و من از طرف ملت از همه وزرا بويژه ايشان تشکر مي کنم. يک توطئه بسياربزرگ را خنثي کردند.

وي افزود: آمريکايي ها حربه اي در دست گرفته بوند بالاي سر ملت ايران که البته اين حربه را نمي توانستند استفاده کنند. مردم سپر مدافع خود را داشتند ولي هر وقت نگاه مي کردند به آسمان مي ديدند چماق بزرگ بالاسرشان به حرکت درمي آيد.

روحاني ادامه داد: اين چماق فصل هفتم منشورملل متحد و قطعنامه هاي عليه ايران و مصوبه هاي شوراي حکام بود. فرض کنيد کسي با چماق بالاي سر شما بايستد هرچند که ما اين چماق را از بين برديم  و دست را قطع کرديم.

روحاني گفت: ما حق خود را در مساله پرونده هسته اي تسريع کرديم، منع معاملات نظامي را برداشتيم. همانطور که مي دانيد خريد و فروش نظامي ممنوع بود و ما راه را براي تقويت بنيه دفاعي کشور باز کرديم اما گويا عده اي اين موارد را فراموش کردند، حوزه اقتصادي و نفت ما را يادشان رفته که در چه وضعيتي بود، سرمايه گذاري و مساله سوئيفت را فراموش کردند که در ابتدا در چه وضعيتي قرار داشت که شکر خدا اين مساله حل شد عليرغم آن چيزي که در ابتدا مي گفتند قابل حل شدن نيست.

رئيس جمهور اضافه کرد: برخي امروز اين سوال را مي پرسند که فلان بانک بزرگ با ما همکاري ندارند ما از آنها مي پرسيم آن بانک بزرگ کي هست و آنها مي گويند البته مي دانيم ۶۰ درصد سهام آن بانک بزرگ متعلق به آمريکايي هاست. پس از ابتدا تکليف ما را مشخص کنيد آيا مي خواهيد ما تحريم هسته اي را برداريم که برداشتيم ولي اگر مي خواهيد همه تحريم ها با جهان را حل کنيم که اهلا و سهلا. شما به ما اجازه بدهيد و ما با تمام جديت و قدرت مي رويم و موفق هم خواهيم شد. البته مصالح کشور را بايد مدنظر قرار داد اما ما متولي تمام مصالح کشور هم نيستيم.

وي با بيان اينکه تلاش هاي ظريف به عنوان وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه محدود به مساله برجام بوده، تصريح کرد: ايشان در خصوص مسائل منطقه اي هم تلاش هاي گسترده اي داشتند، امروز شاهد اعزام حجاج ايراني به حج بوديم که اميدواريم سالم رفتند و سالم برگردند و حج آنها مورد قبول خداوند قرار گيرد. آقاي ظريف در اين زمينه زحمات بسياري کشيدند.

روحاني در ادامه بيان کرد: آقاي ظريف براي فروکش کردن شعله جنگ در  منطقه تلاش بسياري انجام دادند، براي سرمايه گذاري خارجي در کشور اقدامات زيادي انجام دادند، شخص ايشان همکاران شان، سفراي محترم ايران در کشورهاي مختلف اقدامات بسيار خوبي داشتند که اميدواريم با جايگاه و فرصت بيشتر اقدامات بهتري را انجام دهيم.

رئيس جمهور گفت: عده اي با ذات برجام مشکل دارند و بحث آمريکا و کنگره و فلان شخص نيست و نمي دانم چرا از اين نوجوان (برجام) خوش شان نمي آيد. ما بايد اين برجام را حفاظت و حراست کنيم و از اين فرصت به خوبي براي ملت خود بهره برداري کنيم.

وي با بيان اينکه بايد از تمام ظرفيت و توان ديپلماسي در راستاي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي استفاده کنيم، اظهار داشت: ما بايد براي جذب سرمايه و فناوري از طريق اقدامات ديپلماتيک بهره ببريم، کاهش مشکلات منطقه اي و ايجاد تصوير درست از ملت ايران در افکار عمومي جهان و کسب جايگاه شايسته تر ايران در مسائل بين المللي و همچنين مساله حمايت از محيط زيست که بخشي از آن مرتبط با وزارت امور خارجه است همگي در حيطه وظايف شخص آقاي ظريف و وزارت امور خارجه قرار دارد.

دفاع از قاضي زاده هاشمي

روحاني در معرفي وزير پيشنهادي بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تاکيد کرد: آقاي قاضي زاده هاشمي فردي است که در دولت يازدهم زحمات زيادي براي اجراي طرح تحول سلامت کشيد، حقيقتا کار بسيار سخت و بزرگي بود. انجام اين کار با توجه به محدوديت ها و مشکلات زيادي که در بودجه داريم کار سختي بود اما ايشان اين کار را پيش بردند و گاهي اوقات شرايط براي ايشان سخت مي شد اما با همه دشواري ها ايشان توانستند به نحو مطلوبي کار را جلو ببرند و شکر خدا مردم هم از نتيجه کار راضي هستند.

رئيس جمهور در ادامه گفت: تمام دستگاه هاي دولتي بايد به کمک اجراي طرح تحول سلامت بيايند چرا که اين کار بزرگي است و يکي از وزراي پرکار ما آقاي قاضي زاده هاشمي بودند و اميدواريم در دولت دوازدهم با نشاط بيشتر فعاليت کنند و ثمرات بيشتري را شاهد باشيم. ما بايد بتوانيم با حفظ کيفيت خدمات، هزينه آنها را کاهش دهيم هر چند کار مشکلي است اما شدني است و اين انتظاري است که ما از شخص آقاي هاشمي داريم.

وي گفت: نظام تشخيص ما بايد يک نظام ساماندهي شده اي باشد، پرونده الکترونيک سلامت بسيار مهم است و مي تواند بسياري از کارهاي ما را تسريع کند. حذف همپوشاني هاي بيمه يکي ديگر از کارهايي است که بايد در حوزه ايشان در دولت دوازدهم صورت بگيرد. مساله توريسم سلامت يکي ديگر از آن مواردي است که براي ما مهم است.

دفاع از حاتمي

روحاني درباره وزير پيشنهادي وزارت دفاع گفت: آقاي دهقان در دوره قبل اقدامات بسيار شايسته اي انجام دادند که تا امروز بي سابقه بود. در اين دوره بنا شد يکي از عزيزان ارتش براي تصدي اين وزارت انتخاب شود، البته تفاوتي بين ارتش و سپاه وجود ندارد و همه آنها تحت فرماندهي رهبري معظم انقلاب هستند و همه قابل احترامند.

وي افزود: امير حاتمي شخصيتي است که در مسئوليت هاي مختلف بوده، او در ارتش مسئوليت هاي مختلف داشته و در ستاد کل با سرلشگر باقري همکاري مي کرده، ايشان با وزارت دفاع آشنايي کامل دارد و بر امور مسلط هستند. آقاي حاتمي مورد اعتماد خانواده نيروهاي مسلح ايران است و براي خدمت به همه نيروهاي مسلح اعم از سپاه و ارتش آمده اند و اين مسئوليت را به خوبي انجام خواهند داد.

رئيس جمهور تصريح کرد: سفارش من به اميرحاتمي در توليد برخي از سلاح ها به خصوص توان موشکي تلاش بيشتر است. البته حوزه ديپلماسي دفاعي بايد فعال تر شود و معيشت کارکنان ارتقاي بيشتري يابد.

دفاع از کرباسيان

رئيس جمهور در دفاع از گزينه پيشنهادي وزارت اقتصادي و دارايي، با تقدير از زحمات علي طيب نيا در دوران تصدي مسئوليت اين وزارت خانه، گفت: آقاي کرباسيان سابقه مديريتي طولاني در وزارت اقتصاد دارند و يکي از موفقيت هاي خوب کرباسيان، ساماندهي گمرک کشور با سامانه الکترونيک گمرک است که با کار جدي وي از فساد در گمرک جلوگيري شد.

وي افزود: اولين خواسته من از ايشان مبارزه با پولشويي است. نبايد به گونه اي باشد که کشور ديگري براي مبارزه با پولشويي به ما سفارش کند. ما قرباني تروريسم هستيم و لذا بايد با قاطعيت و جدي تر با فعاليت هاي اقتصادي تروريسم مبارزه کنيم.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اوليت دوم مسائل بانکي است که نياز به اصلاحات و تحول در نظام بانکي داريم. بانک امروز منحرف شده است و باعث شده نتواند وظيفه خود را انجام دهد. وظيفه بانک بنگاه داري نيست و اگر ما توليد، اشتغال ميخواهيم بايد بانک تاثير گذار در اين زمينه باشد.

وي با بيان اينکه بانک ما بايد بتواند با جهان ارتباط خوبي برقرار کند، گفت: در کنار آن ساماندهي به نظام مالياتي نيز مورد نياز است. بايد از کساني که تا کنون ماليات نداده اند و نمي دهند بايد بتوانيم ماليات بگيريم.

رئيس جمهور تاکيد کرد: وزارت اقتصاد بايد در صنعت بيمه و افزايش سهم بيمه تاثيرگذار باشد. سالم سازي مسير خصوصي سازي که موجب جلب سرمايه گذاري خارجي خواهد شد نيز بايد به صورت جدي مورد توجه قرار گيرد.

دفاع از ربيعي

رئيس جمهور در معرفي وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي بيان کرد: در دولت يازدهم آقاي ربيعي عهده دار اين مسئوليت بودند و تلاش هاي خوبي را در حوزه خود داشتند، ما براي اين دوره به طور مفصل با ايشان صحبت کرديم، اينکه در راستاي بهبود روابط اين وزارتخانه با وزارت بهداشت چه کارهايي را انجام دهد، در خصوص بيمه ها چگونه باشد و ساير خدماتي که از حوزه وزارتخانه ايشان انتظار داريم را مورد بحث و بررسي قرار داديم. آقاي ربيعي از ابتدا در خصوص سيستم رفاه اجتماعي برنامه و فکر خوبي داشتند و ان شاءالله اين رويه را در دولت دوازدهم پيگيري خواهند کرد.

روحاني تصريح کرد: آقاي ربيعي در مقطعي از زندگي شخصي خود مضيقه اقتصادي را چشيده است، کساني که در دوره اي از زندگي خود سختي نکشيده اند متوجه مضيقه افراد عادي جامعه نمي شوند و شايد يکي از فلسفه هاي ماه رمضان همين باشد که بخواهد به ما گرسنگي و تشنگي را تفهيم کند و اميدواريم ايشان که خود در اين زمينه ها سختي کشيده اند بتوانند در پيشبرد مسائل مختلفي که در حوزه وزارتخانه متبوعشان است بيش از پيش موفق باشند.

وي ادامه داد: يکي از بارهاي بسيار سنگيني که بر دوش ايشان است مساله اشتغال است و البته ديگر وزارتخانه ها در اين مساله سهيم هستند و آقاي ربيعي در اين مساله طرح هاي بسيار خوبي داشته و دارند و برخي از طرح ها و برنامه هاي خود را در استان هاي مختلف به صورت پايدار اجرا کرده اند که اميدواريم اين مساله را در دولت دوازدهم هم به خوبي پيش ببريم.

رئيس جمهور با بيان اينکه مساله صندوق ها و بهداشت در اولويت هاي دوم و سوم وزارتخانه متبوع آقاي ربيعي است، اظهار داشت: اميدواريم با همه مسائلي که گفته شد ايشان بتواند در دولت جديد مشکلات حوزه وزارتخانه خود را حل کرده و با قدرت بيشتري کار را ادامه دهد.

دفاع از آخوندي

روحاني درباره گزينه پيشنهادي براي وزارت راه و شهرسازي گفت: آقاي آخوندي در دولت يازدهم وزير فعالي بودند، در دولت دوازدهم مهمترين چيزي که از ايشان مي خواهيم توجه به بخش مسکن است که به نظر من با همکاري بخش خصوصي و پرداختن به بافت فرسوده مي توان اين مسئله را حل کرد. من بارها به ايشان گفته ام که معضل مسکن از طريق پرداختن به بافت فرسوده قابل حل است.

وي افزود: در تهران هم با شرايط و شهردار جديدي که روي کار آمده اند اميدواريم که شرايط بهتري پيش آيد. در دولت قبل ميان وزارت راه و شهرداري مسائلي بود که اميدواريم در اين دوره وجود نداشته باشد. در حوزه راه و راه آهن در چهار سال گذشته شاهد اتفاقات خوبي بوديم و اميدواريم در اين دوره نيز شاهد توسعه راه آهن باشيم. در حوزه راه چند جاده به سمت شمال وجود دارد که بايد با سرعت بيشتري اين پروژه ها انجام شود.

روحاني ادامه داد: در حوزه هوايي بعد از چهل سال تابوها شکسته شد و توانستيم با يک شرکت بزرگ قرارداد ببنديم، در اين حوزه کار بزرگي انجام شد که از لحاظ عزت ملي براي ما خوب نبود که برويم از يک کشور هواپيماي قديمي را با هزار منت بخريم. در خريد هواپيماها کار بزرگي با همکاري آقاي ظريف، سيف و آقاي آخوندي انجام شد، اميدوارم سريعتر از پروژه مسکن مهر خلاص شده و بتوانيم وارد عرصه جديدي در حوزه مسکن شويم.

وي افزود: مطالبي که آقاي آخوندي بايد دنبال کند پيشرفت صنعت ساختمان، سرمايه گذاري بخش مسکن و همچنين مسکن مناسب براي طبقه متوسط جامعه، ايمني در شهرسازي و ملاحظات محيط زيستي است.

دفاع از شريعتمداري

روحاني در ادامه در دفاع از وزير صنعت معدن و تجارت گفت: ابتدا بايد از آقاي مهندس نعمت زاده سپاسگزاري کنم. شايد جمله اي که در مورد ايشان مي گويند که پدر صنعت در ايران است، خيلي حرف نادرستي نيست، با اينکه ايشان در دولت يازدهم شيخ الوزراي ما بود، اما در عين حال هميشه فعال بود، در شهرستانها تلاش مي کرد و فردي بود که براي صنعت کشور و معادن خدمات زيادي را انجام داد.

روحاني افزود: مسئله ساخت خودرو با مشارکت خارجي و با سرمايه خارجي در کشور ما بي نظير بود. اما امروز به روز هستيم و همزمان خودرويي را توليد مي کنيم که در فرانسه و اروپا توليد مي شود و ۳۰ درصد اين محصولات نيز به خارج صادر مي شود.

وي با اشاره به جايگزين نعمت زاده در اين وزارتخانه گفت: ايشان داراي سمت هاي مختلفي در دولت ها بودند، هميشه يک عنصر مخلص، فعال و بي تکلفي بوده است، اين وزارتخانه وزارتخانه مهمي است و اميدواريم با حضور ايشان و سه معاون خوب شاهد يک تحرک و تحول جدي در اين وزارتخانه باشيم.

رئيس جمهور افزود: سازگار کردن سياست هاي تجاري و صنعتي ما با مزيت هاي تجاري، افزايش صادرات، مبارزه جدي با فساد، شفاف سازي نظام تجارت و دنبال کردن سياست صنعتي و حمايت از توليد محصولات معدني از مهمترين وظايف اين وزارتخانه است.

دفاع از صالحي

وي همچنين در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: من ابتدا بايد از دو وزير قبلي اين وزارتخانه يعني آقاي جنتي وزير اول که تلاش هاي بسيار مجدانه اي انجام داد و بعد جناب آقاي دکتر صالحي اميري که همان راه را ادامه دادند، تشکر کنم.

روحاني افزود: امروز آقاي دکتر عباس صالحي اين مسئوليت را به عهده مي گيرند. ايشان هم تحصيلکرده دانشگاه و هم حوزه است و اشراف خوبي بر شرايط فرهنگي جامعه دارد.

رئيس جمهور با بيان اينکه وزارت ارشاد به دليل مسئله فرهنگي براي ما بسيار مهم است، گفت: من در سياست هاي دولت آورده ام که نبايد بگذاريم سليقه در کشور ما حاکم شود و ما بايد تنها قانون را اجرا کنيم.

وي تصريح کرد: نظارت بر اجراي مسائل هنري در کشور وظيفه دولت است، دستگاه ديگر حق مداخله در امور کشور ندارد و اگر اين مداخلات باشد بهتر است که امور را به همان مداخله گران واگذار کند.

دفاع از وزير جهاد کشاورزي

روحاني با اشاره به معرفي وزير جهاد کشاورزي گفت: محمود حجتي از سال ۹۲ سکاندار هدايت اين وزارتخانه بوده، بعد از سال ها ما در دوران وزارت وي در گندم خودکفا شديم، در مساله دانه هاي روغني حرکت خوبي ايجاد شد.

رئيس جمهور ادامه داد: امروز بزرگترين وظيفه وزير کشاورزي اين است که محصولات کشاروزي ما را افزايش و مصرف آب را کاهش دهد، همچنين کنترل مصرف کود و مواد شيميايي در توليد مواد کشاروزي جزو مسائل مهم است.

رئيس قوه مجريه همچنين با معرفي عبدالرضا رحماني فضلي به عنوان وزير کشور گفت: وي در دولت يازدهم نيز اين مسئوليت را بر عهده داشت. از زمان آشنايي با وي در مجلس و پس از آن در مراکز مختلف از جمله صدا و سيما وي فردي موفق بود. در مجلس چهارم هم يک نماينده فعال به شمار مي رفت.

روحاني با بيان اينکه وزارت کشور کار سنگيني دارد، ادامه داد: از يک طرف توقعات رئيس جمهور وجود دارد و از طرف ديگر وزير کشور با نمايندگان، ائمه جمعه و افراد صاحب نفوذ در شهرستان و استان ها مواجه است البته مسئولان در رده بالا بايد بر اساس خواست ملت عمل کنند.

دفاع از رحماني فضلي

وي گفت: آقاي رحماني فضلي سه انتخابات خبرگان، مجلس و رياست جمهوري را به خوبي برگزار کرده و با صبر و حوصله همه مسائل را حل کردند.

وي يادآور شد: از وزير پيشنهادي کشور مي خواهم براي تقويت انسجام ملي تلاش کرده و مسئوليت هاي مختلف را به زنان و اهل سنت واگذار کند چرا که براي ما شيعه و سني و کرد و بلوچ فرقي نمي کنند. همچنين توسعه مناطق مرزي، مبارزه با قاچاق و مديريت بحران بايد در دستور کار باشد.

دفاع از زنگنه

روحاني درباره وزير پيشنهادي وزارت نفت گفت: در وزارت نفت آقاي زنگنه کارهاي بزرگي انجام دادند. اقداماتي که در ميادين مشترک در اين چهار سال انجام داديم بسيار بزرگ بود. ما توانستيم در توليد گازوئيل و گاز به خودکفايي برسيم و تقريباً گاز به همه روستاها رسيده است. قولي که آقاي زنگنه داده بايد به آن عمل کند و آن اتصال لوله نفت به جزيره جاسک است تا صادرات نفت به خليج فارس محدود نشود.

وي ادامه داد: از ايشان مي خواهم به توصيه هاي رهبري عمل کند و به حفظ سهم بازار ايران در جهان که بسيار مهم است ادامه دهد. نوسازي صنعت نفت بايد در دستور کار قرار گيرد و از هدررفت سرمايه جلوگيري شود و همکاري بهتري با وزارت نيرو داشته باشد.

دفاع از بي طرف

روحاني درباره وزير پيشنهادي وزارت نيرو گفت: مهندس چيت چيان کارهاي بسيار عظيمي را در چهار سال گذشته انجام دادند ايشان ۳۷ سد را در دوره وزارت خود افتتاح کردند؛ آقاي بيطرف هم سالهاست در اين زمينه کار کرده و با مسائل به خوبي آشناست. او بايد در زمينه تأمين آب و برق و انتقال آن، اقدامات بيشتري را انجام دهد و به مسئله حق آبهاي درياچه ها و تالاب ها اهميت بيشتري دهد.

دفاع از سلطاني فر

رئيس جمهور در خصوص وزير پيشنهادي وزارت ورزش تأکيد کرد: جا دارد از زحمات آقاي گودرزي در دوره وزارتشان تشکر کنم، آقاي سلطاني فر هم که مدتي در سازمان ميراث فرهنگي بودند در دوره وزارتشان تلاش هاي بسياري کردند و بايد اين تلاش ها در دوره بعد به خوبي ادامه دهند تا اينکه مجلس با جدايي سازمان جوانان موافقت کند.

روحاني در پايان خاطرنشان کرد: اميدوارم دولت دوازدهم که ۱۷ نفر از وزراء را معرفي کرده بتواند  از مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد دريافت کند.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس